Orgelconcert

door Balt de Vries in de Stadslaankerk 13 juni 2010 om 15:30 uur

Inleiding
Unieke gelegenheid om het van Gruisen orgel (rijksmonument) in al haar facetten te horen.

Recentie
Met 85 mensen in de zaal behaalde Balt de Vries een goede opkomst. Het concert was chronoligisch opgebouwd. De Vries had er een evenwichtig geheel van gemaakt en zijn best gedaan om de mooie klank van het orgel goed te laten uitkomen. Het publiek genoot zichtbaar van dit mooie concert op het van Gruisen orgel en gaf te kennen wel in te zijn voor meer van deze zondagmiddag concerten.

Balt de Vries

Balt de vries
De organist van de Martinikerk in Easterein , mocht in juli 2009 zijn 50-jarig jubileum als kerkorganist beleven.
Balt de Vries is een bekende naam in Fryslân als het gaat om muziek. Niet alleen vanwege het feit dat hij organist is, ook door de diverse koren in de provincie, waarvan hij dirigent is of die hij begeleidt op het orgel. Al sinds 1985 organiseert hij een serie orgelconcerten in de Martinikerk in Easterein.
De Vries is verweven met orgelmuziek. Als twaalfjarig jongetje kroop hij al op het orgelbankje naast zijn vader. Die was organist in de voormalige gereformeerde kerk aan de Wynserdyk in Easterein. Als de psalm niet al te moeilijk was, mocht Balt de gemeentezang begeleiden. Zo kreeg hij de liefde voor het orgel met de zondagse paplepel ingegoten.
Voor meer informatie leest u het Friesch dagblad artikel.

Van Gruisen Orgel

1. JOHANN SEBASTIAAN BACH (1685 – 1750)
    Präludium und Fuga in e- Moll
  2. JOHANN SEBASTIAAN BACH (1685 – 1750)
    Aria in D
  3. PHILIPP POOL (1709 - 1795)
    SONATA in C gr. Terts
    Delen : Allegro assai –Andante - Gigue Allegro
  4. WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756 -1791)
    Fantasie in d-moll
  5. FELIX MENDELSSOHN - BARTHOLDY (1809-1847)
    Adagio
  6. CAMILLE SAINT _- SAËNS (1835 - 1921)
    3e Fantaisie OP.157
  7. JACOBUS BONSET (1880 – 1959)
    Variaties en Fuga over een thema van Purcell
  8. GORDON BALCH NEVIN (1892 - 1943 )
    Toccata
  9. HARM HOEVE
    Fantasie over : "Wij knielen voor uw zetel neer"

Parkeren
Aan de Stadslaan is slechts beperkte parkeergelegenheid, maar op een enkele minuten loopafstand is voldoende parkeergelegenheid te vinden. Parkeren is mogelijk bij het Gemeentehuis, Mienskipshus en aan de Dassenboarch.