Gerrit Breteler

Stichting Behoud Stadslaankerk organiseert een Zondagmiddagconcert met Gerrit Breteler en Gerrit Hager (piano).
Stadslaankerk 15 november 2009 om 15:30 uur

Gerrit Breteler

Gerrit Breteler (Enschede, 1954) verhuisde in 1967 naar Friesland. In 1975 studeerde hij cum laude af aan de Academie voor Beeldend Kunstonderwijs in Leeuwarden. Als beeldend kunstenaar exposeerde Breteler sindsdien in Nederland, Duitsland, Engeland en Frankrijk.
Als musicus is Breteler al lang actief. Hij was ooit zanger in Kneppelfreed. Hij speelde samen met Ernst Langhout op fluit, gitaar en viool in Haggis en was accordeonist, fluitist en zanger in The Hones. Verder stond hij als zanger, gitarist en toetsenist aan de wieg van Fling. Tegenwoordig maakt Breteler poëtische Friestalige liederen die hij zelf zingt en hij wordt begeleid op piano door Gerrit Hager. Zijn cd ‘Lit ús dêrom drinke’ is in Friesland een ongekend succes. Binnenkort verschijnt zijn nieuwe cd ‘Dan is der gjin ûntkommen’ met daarop het bekende lied ‘Katarsis’. Zie ook zijn website.

Het concert dat Gerrit Breteler met pianist Gerrit Hager voor een uitverkochte zaal gaf was een groot succes en een geweldige opsteker voor de Stichting. Breteler verraste het publiek met een gastoptreden van paar jonge musici: Remco Gietema en Elske Kromdijk. Ook Johan Bijholt gaf acte de presence tijdens dit bijzondere concert. In de Stadslaankerk van IJlst is er ruimte en de mogelijkheid voor dergelijke optredens.