Koperguod

Lustrumconcert
Op 22 november 2009 om 20.00 uur geeft blazersensemble "Koperguod" haar lustrumconcert in de Stadslaankerk te IJlst. Medewerking wordt verleend door Hessel Buma, solo trompettist van het radio Filharmonisch orkest Holland, en Remko de Jager, trombonist bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Het is geen toeval dat juist deze beide solisten zijn aangetrokken, want ze komen alle twee van oorsprong uit de regio. Hessel uit Sneek en Remko uit Heeg.

Recentie
In een volle zaal luisterde het publiek aandachtig naar de prachtige klanken die dit kwaliteits ensemble met de twee solisten wist voort te brengen. Voor de pauze kwamen de serieuzere stukken voorbij, terwijl na de pauze het spektakel compleet werd met de uitvoering van "Western" en het humoristische duet voor twee katten. Een daverend applaus was de beloning van een prachtge muzikale avond. Het publiek liet de uitvoerenden dan ook niet gaan zonder een toegift te hebben gekregen. Ook voor de Stichting Behoud Stadslaankerk was dit een succes, de muzikanten prezen de akoestiek van het gebouw, alsmede de knusse sfeer in de zaal, die publiek en uitvoerenden tot elkaar brengt.

Koperguod

Enkele enthousiaste muzikanten uit de regio zuidwest Friesland namen in 2004 het initiatief tot het formeren van een groot koper ensemble. Naar voorbeeld van het voor kenners bekende "London Brass" of momenteel meer bekendheid genietende "German Brass" is een dergelijke bezetting geformeerd. De standaardbezetting; 4 trompetten, 4 trombones, hoorn en bastuba is uitgebreid met een flügelhorn  en percussie. Muzikaal leider is Andries Kramer.

In haar vijf jarig bestaan heeft Koperguod al een behoorlijk aantal concerten gegeven en samengewerkt met diverse ensembles en solisten. Ze traden o.a. op met de jazz formatie "BB Cue", mannenensemble "San man en Sikke", het saxofoonorkest uit Drachten en andere vocale solisten als Jitske Draijer en Jannie Brandsma. Ook op het straatfestival "Heechspanning" gaven ze al twee keer acte de presence. De kracht van het ensemble ligt naast de professionele uitstraling, ook in de diversiteit van muziekstijlen welke zij kunnen spelen. Zie ook de website van Koperguod.

Programma
Voor 22 november heeft Koperguod een aantrekkelijk programma samengesteld, met klassieke werken van Bach, het virtuose "Ruslan und Ludmilla" van Glinka, de Brass Symphony van Koetsier en in het lichtere genre wordt een medley van Queen en arrangementen van Oostenrijkse brass virtuozen "Mnozillbrass" gespeeld.
Hessel Buma soleert in een werk van de Russische componist Vassily Brandt. Een romantisch en virtuoos werk, indertijd opgedragen aan de Russische trompet legende Timophei Doksitzer.
Remko de Jager speelt de "Rhapsody for Trombone" van Gordon Langford. Een juweel onder het trombone solo repertoire. Samen brengen ze het spectaculaire werk "Western", gecomponeerd door twee Zweedse topsolisten nl. Christan Lindberg (trb) en Hakan Hardenberger (trp).

De solisten

Hessel Buma

Hessel Buma,
37 jaar, afkomstig uit IJsbrechtum, is zijn muzikale carrière begonnen op 8-jarige leeftijd. Eerst op bugel, maar al snel volgde de overstap naar trompet. Zijn eerste docenten aan de muziekschool van Sneek waren Wybren Valkema en Tseard Verbeek.
Momenteel is hij als solotrompettist verbonden aan het Radio Filharmonisch Orkest Holland (sinds 2003). Dit orkest is onderdeel van het Muziek Centrum van de Omroep in Hilversum. Voor hij deze functie kreeg was hij 1e trompettist van het, ook bij het MCO horende, Radio Kamer Orkest (sinds 1999). Met deze orkesten is hij regelmatig op radio en tv te bewonderen. Zijn professionele carrière begon echter in 1998 bij het Gelders Orkest in Arnhem waar hij al tijdens zijn studie een baan kreeg als beroepstrompettist. Sinds 2008 is hij ook vast lid van het moderne muziekensemble 'AskoSchönberg'.
Hessel studeerde in Amsterdam, Groningen en Den Haag bij respectievelijk Peter Masseurs, Auke van der Merk en Ad van Zon. Momenteel is hij zelf docent aan het conservatorium in Groningen. Verder is Hessel remplacant bij diverse orkesten en gezelschappen en treedt daarbij af en toe ook solistisch op.

Remko de Jager

Remko de Jager,
38 jaar, is afkomstig uit Heeg (Frl). Op 9-jarige leeftijd begon hij met cornet en euphoniumlessen bij Tseard Verbeek en 2 jaar later volgde de overstap naar trombone bij Rene Kuitert en Jilt Jansma.
In 1990 ging hij studeren aan het Rotterdams Conservatorium bij George Wiegel en sloot deze studie in 1998 af met een 10 cum laude. Hij volgde masterclasses bij Bart van Lier, Michel Becquet en Victor Sumerkin. Tijdens zijn studie remplaceerde hij bij alle grote orkesten in Nederland en nam deel aan concoursen: 1e prijs Concours Stichting Jong Muziek Talent Nederland (1992), 3e prijs Internationaal tromboneconcours Nizhny Novgorod (Rusland)(1994). Met het Rotterdams Trombonekwartet werd een finaleplaats behaald op het prestigieuze Concert Artists Guild Contest in New York. Speciaal hiervoor werd de CD "Dioscuri" opgenomen.
Vanaf 1997 is Remko trombonist bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Naast het RPhO speelt hij o.a. bij het Doelen Ensemble, het Nieuw Trombone Collectief, het Trombonekwartet van het RPhO en treedt hij op als solist. Sinds september 2000 is hij docent aan het Rotterdams Conservatorium. In november 2009 heeft hij een masterclass en recital gegeven op de Yonsei University in Seoul (Korea). Remko de Jager speelt op instrumenten van Antoine Courtois Paris.