Monumentendag

Open Monumentendagen - Optreden Zomerkoor

Op zondag 26 juni j.l. is feestelijk herdacht dat de Stadslaankerk te IJlst 100 jaar geleden werd ingewijd. Bij deze gelegenheid is een expositie ingericht, met bijzondere herinneringen uit het verleden.

25 jaar Open Monumentendag Tijdens de Open Monumentendagen, op zaterdag 10 september en zondag 11 september, zal deze expositie wederom opgesteld worden. Het kerkgebouw is beide dagen geopend van 10.00 uur tot 17.00 uur. Behalve de expositie is er op beide dagen nog een extra activiteit.

Op zaterdag 10 september is er een verkoopstand van het ‘Samen-Eten- project. Het doel van dit project is om alleenstaanden/alleengaanden gezelligheid te bieden. Daartoe wordt één keer per maand een maaltijd geserveerd voor genoemde doelgroep in de Schaapskooi, de ruimte achter het kerkgebouw. Vrijwilligers van het ‘Samen-Eten’project verkopen jam, zoetzuur en diverse kleine artikelen.

Op zondag 11 september worden de Open monumentendagen om 16.00 uur op bijzondere wijze afgesloten met een optreden van het Zomerkoor. Na het zeer succesvolle Sneekweekconcert met Thijs van Leer in een volle St. Martinuskerk te Sneek geeft het Zomerkoor, onder leiding van dirigent/saxofonist Jan Brens, een laatste optreden in de gemeente Súdwest-Fryslân.  Het gevarieerde programma van popsongs, gospels, en licht-klassieke werken wordt verder opgeluisterd door folkzanger Theo van de Logt te Workum en Willem Binnema uit Scharnegoutum, die op keyboard het koor begeleidt. Jan Moens (leerling van wijlen Klaas Jan Mulder) verzorgt een orgelsolo op het ‘Van Gruisen’-orgel uit 1836. Bovendien begeleidt hij de dirigent op saxello in o.a. ‘Lascia ch’ío pianga’.

ExpositieDe toegang is gratis. Na afloop kunt u met een vrijwillige bijdrage uw waardering laten blijken.